Skip to main content

Męski rejs – Cyklady 2020

Historia o tym jak picie whisky pod mostem na wyspie Sky w czasie typowo szkockiej pogody, może doprowadzić do rejsu katamaranem w Grecji 🙂 A było to tak…

Załoga katamaranu podczas rejsu na życzenie organizowanego prze firmę "Słoń na horyzoncie". Lagoon 42

Trzech panów pod mostem nie licząc ogniska

Nasz męski rejs, którego relację  przedstawiam, miał swoją genezę w niezwykłym spotkaniu w czasie i miejscu, które można by opisać słynną dzięki serialowi „Gra o tron” sentencją: „Winter is coming”.

Jestem osobą, którą ciągnie w świat i to nie tylko na morze. W październiku 2019 roku postanowiłem zrealizować jedno ze swoich podróżniczych marzeń – odkryć północną Szkocję. W czasie przygotowań do wyjazdu nawiązałem kontakt z członkami polskiego klubu off-roadowego AK4 Racing Team działającego w w Wielkiej Brytanii. Na wieść o moim przyjeździe sympatyczni panowie, którzy nie raz już zaorali swoimi terenowymi kołami szkockie bezdroża, zaproponowali wspólny weekendowy wypad daleko na północ, za serialowy Winterfell i Mur  Już po pierwszym spotkaniu okazało się, że z Andrzejem i Bartkiem można iść konie kraść! Oni pokazywali mi ciekawe zakątki Szkocji, a ja odwzajemniałem się swoimi morskimi opowieściami.

Ostatnią noc wspólnej wyprawy spędziliśmy na magicznej wyspie Sky. Dokładnie paląc ognisko pod mostem, a to z uwagi na strumienie deszczu, których nie skąpiło nam szkockie niebo. Podczas dyskusji o wyższości jednych lokalnych destylatów nad innymi, pojawił się wątek wspólnego rejsu. Chłopaki nigdy na morzu nie byli, ale okoliczności i atmosfera przebijająca się z moich opowieści zrobiły swoje. Zanim więc woda w rzece przybrała tak bardzo, że zabrała nam w stronę Atlantyku ostatnie tlące się kawałki drewna, zrodził się cel – męski rejs z okazji 40 urodzin Andrzeja.

Takich „wysokoprocentowych” planów na żeglarską przygodę słyszałem już setki. Zazwyczaj kończą się tam gdzie zaczęły. Jakież było moje zdziwienie kiedy okazało się, że tym razem słowo ciałem się stało! Z początkiem Covid Domini 2020 zadzwonił telefon. W słuchawce zabrzmiał głos Andrzeja – no to gdzie jedziemy kapitanie?

Załoga katamaranu Lagoon 42 podczas rejsu na życzenie organizowanego prze firmę "Słoń na horyzoncie"

Jak nie kanary, to cykady nam zagrają

Pierwszym pomysłem, który pojawił się nam w głowach był rejs po Wyspach Kanaryjskich. W końcu z takimi pomysłami warto kuć żelazo puki gorące. Na Kanarach można żeglować w zimowe miesiące, choć trzeba zaznaczyć, że to raczej wymagający akwen. Nad pierwotnym planem, zbierały się już jednak ciemne chmury rozprzestrzeniającego się na świecie wirusa.

Dla bezpieczeństwa przesunęliśmy rejs na późne lato z nadzieją, że do tego czasu ludzkość poradzi już sobie z pandemią i wrócimy do normalności. Pisząc to na początku listopada, widzę jak bardzo byliśmy naiwni… Szczęśliwie w ciepłym okresie 2020 w wielu rejonach Europy udało się czasowo odwiesić pandemię na haku i skorzystać z turystycznych walorów starego kontynentu.

Postanowiliśmy, że nasz epicki, męski rejs ostatecznie odbędzie się na Cykladach. To grecki archipelag słynący z wiatru, słońca, życzliwych ludzi, pysznego jedzenia i… przeboju grupy Maanam  Żeglowałem już kilkanaście tygodni po tym akwenie. Zaproponowałem mojej załodze rozpoczęcie naszej przygody nie w rejonie Aten, ale w samym sercu archipelagu – wyspie Paros.

Pełen opis trasy naszego rejsu znajdziesz ==> …

małe cyklady, Grecja

Czy rejs po Cykladach katamaranem to dobry pomysł?

Mając już określony żeglarski kierunek, przyszedł czas na dobór jednostki na której mieliśmy żeglować. Zawsze kiedy zaczynałem swoje rejsy w Atenach i chciałem żeglować po Cykladach decydowałem się na jacht jednokadłubowy. Słynny wiatr Meltemi, wiejący w sezonie na Morzu Egejskim sprawia, że mocnych podmuchów i sporej fali tam nie brakuje. Jacht jednokadłubowy lepiej niż katamaran radzi sobie z żeglugą pod wiatr i większa falą.

Tym razem nie musieliśmy pokonywać dziesiątków mil aby dostać się na Cyklady. Po prostu tam zaczynaliśmy. Patrząc na mapę Cyklad widać, że w pobliżu Paros jest bardzo wiele miejsc gdzie można popłynąć i schronić się w razie złej pogody. Zagrałem więc va banque – na pierwszy rejs dla mojej męskiej załogi wybrałem katamaran Lagoon 42. Miałem w tyle głowy, że na pewnym etapie życia przyjemnie jest zbierać żeglarskie doświadczenie w komfortowych warunkach. Okazało się, że miałem dobre przeczucie. Załoga była naszym katamaranem zachwycona, a Posejdon obszedł się z nami łaskawie. Pogodę mieliśmy wręcz wymarzoną jak na żeglarską inicjację – mało wiatru, dużo słońca. To warunki, które pozwoliły nam w pełni skorzystać z walorów katamaranu.

Żeglowaliśmy w siedem osób. Po rejsie mogę powiedzieć, że to graniczna liczba załogi zapewniająca komfort na jednostce tej wielkości. Szczególnie kiedy są to „niesparowani” żeglarze czyli single. Do dyspozycji mieliśmy 4 dwuosobowe kabiny z łazienkami i dwie małe kabinki przygotowane raczej dla załogi niż klientów. Do dziobowych kabin wysłaliśmy najbardziej chrapiących załogantów, którzy byli w stanie swoim warkotem zagłuszyć jachtowego diesla  W tylnych, zawsze nieco większych na katamaranie kabinach, ulokowali się załoganci o spokojniejszym śnie. Ja skorzystałem z kabiny skipperskiej, gdzie miałem swój ciasny ale własny kąt.

Port Schinousa - Cyklady - Grecja

Męski rejs – szowinizm czy polowanie na mamuta?

Można się czasem spotkać z pejoratywnym traktowaniem rejsów jednopłciowych załóg. Że jest to przejaw szowinizmu i nieskrępowanego rozpasania samców lub samic spuszczonych z łańcucha. Żeglarstwo jest tutaj jedynie dumnie brzmiącym czy wręcz snobistycznym kamuflażem. Zapewne jest w tym twierdzeniu ziarenko prawdy. Wszak faktycznie jachting uchodzi za aktywność prestiżową, a na pokładzie w ramach jednej płci zniknąć mogą pewne konwenanse towarzyszące relacjom damsko-męskim…

Katamaran Lagoon 42 w Porcie Schinousa podczas rejsu na życzenie organizowanego prze firmę "Słoń na horyzoncie"

Opisując nasz rejs użyłbym jednak bardziej metafory sięgającej czasów wręcz prehistorycznych, a mianowicie polowania na mamuta. W tym wypadku mamutem była wyjątkowa przygoda siedmiu facetów, funkcjonujących na codzień w różnych krajach, profesjach i prywatnych rzeczywistościach. Tą przygodą w naszym przypadku było odkrycie nowego dla całej załogi kontynentu wrażeń i emocji związanych z żeglarstwem. To też poznawanie Grecji w jej wyspiarskim, najbardziej kameralnym i magicznym obliczu. Wreszcie to pokonanie przeciwności związanych z pandemicznymi ograniczeniami roku 2020. Rzuciły one cień na nasze życie, zachwiały naszym bezpieczeństwem i kanonem zachowań…

Okazało się, że każdy z nas przyjechał bardzo zmotywowany i wykazujący pełne zaangażowanie aby ten cel osiągnąć. I jak to w wypadku polowania na grubego zwierza, wyłącznie współdziałanie każdego całej grupy pozwoliło nam osiągnąć sukces.

Załoga katamaranu podczas rejsu na życzenie organizowanego prze firmę "Słoń na horyzoncie", kąpiel w kryształowo czystej wodzie na Cykladach w Grecji

A co jeśli…?

Zanim nasz rejs się rozpoczął wisiało nad nim kilka znaków zapytania. Nie było do końca wiadomo, czy rejs się w ogóle odbędzie z uwagi na obostrzenia związane z sytuacją epidemią. Pewną obawą było to czy typowo męski rejs  zamiast przyjemnym żeglowaniem po morzu nie skończy się wyłącznie morzem wypitego alkoholu? Nie miałem też pewności czy dwie nieznające się grupy (cztery osoby z UK i dwie z Poznania), żeglujące po raz pierwszy w życiu oby na pewno się zintegrują…

Szczęśliwie żadna z moich obaw się nie ziściła! Rejs doszedł do skutku, a tak pozytywnej ekipy jaką miałem podczas tego rejsu życzę każdemu kapitanowi!

Opinia z rejsu od kapitana dla załogi

Ze swojej strony jestem w stanie dać opinię mojej załodze. Zrobię to z przyjemnością:

• od pierwszej chwili, kiedy spotkaliśmy się wszyscy w przyportowej tawernie na Paros, panowało swoiste sprzysiężenie. Nie było wątpliwości, że decyzje strategiczne podejmuje kapitan. Dostałem co do tego pełne absolutorium. Mogłem zabrać załogę w miejsca, które dobrze znałem i odkryć nowe, które okazały się wyjątkowe,
  • szybko podzieliliśmy obowiązki – wspólne finanse, zakupy, sztauowanie zapasów, przygotowanie jachtu do wypłynięcia. Poszło to tak sprawnie, że udało się nam wypłynąć z portu już ok 16.00 w sobotę. Dzięki temu pierwszą noc spędziliśmy w przepięknej zatoce pomiędzy Antiparos a Despotiko,
  • na jachcie panował absolutny porządek zarówno na jak i pod pokładem, co mówiąc szczerze dość rzadko zdarza się na rejsach. Zakupy były regularnie uzupełniane. Codziennie jedliśmy na jachcie smaczne śniadania i lunch. I było to wszystko wynikiem oddolnej inicjatywy, a nie „starego” rozdartego nad „majtkami”, jak można by powiedzieć w żeglarskim żargonie,
  • podczas żeglugi wszyscy bez wyjątków chcieli się jak najwięcej nauczyć z żeglarskiego rzemiosła. Wykorzystaliśmy w czasie rejsu każda okazję aby płynąć na żaglach. Manewry także te portowe, były wykonywane w skupieniu. Pozwoliło nam to oddać jacht bez najmniejszego choćby uszkodzenia. Pod koniec rejsu przeprowadziliśmy nawet symulację, w której to załoga miała bez mojego udziału przeprowadzić jacht z miejsca A do miejsca B. Całość udała się z zaledwie jedną korektą,
  • cały tydzień funkcjonowaliśmy jako zgrana Załoga. Razem żelowaliśmy, dbaliśmy o jacht, zwiedzaliśmy kolejne odwiedzane miejsca. Razem też zasiadaliśmy wieczorem do wspólnego stołu. Cała grupa bardzo szybko się zintegrowała. Przez cały pobyt towarzyszyło nam dużo poczucia humoru, wzajemnej życzliwości i szacunku,
  • w ciągu dnia, a zwłaszcza żeglugi alkohol pojawiał się symbolicznie w stopniu niezakłócającym obowiązki i niewpływającym na bezpieczeństwo. Wieczorem w bezpiecznym miejscu wspólnie degustowaliśmy kolejne smaki whisky, cygar i lokalnych trunków,
  • moi drodzy załoganci szczerze wyrażali swój entuzjazm i radość z rozwijania żeglarskich kompetencji, odkrywania kolejnych miejsc i smaków. Byli na tym bardzo skupieni i wszyscy wyciągnęliśmy z tej przygody dużo radości. Czasami miałem wrażenie, że my wszyscy, faceci 40+ mogliśmy się we własnym gronie cieszyć jak mali chłopcy z nowej zabawki
Wyborna kolacja w restauracji Deli na Wyspie Schoinousa w Grecji odwiedzonej podczas rejsu na życzenie organizowanego prze firmę "Słoń na horyzoncie"

Mamut „kaput”

Atmosfera w jakiej przebiegał nasz męski rejs sprawiła, że nasz „mamut” został upolowany! Sprawiedliwie rozdzielona na każdego z nas porcja wrażeń została zabrana do rodzinnego domu. Czym był ten „żeglarski łup”? – zapytajcie naszych żon jacy szczęśliwi, naładowanymi pozytywem i słońcem  wróciliśmy do nich . Przywieźliśmy satysfakcję w sercu, piękne wspomnienia, swoistą męską więź i… apetyt na kolejne polowanie!

Z podziękowaniami dla Andrzeja, Piotrka, Rafała, Bartka, Kuby, Tomka

Kapitan Adam Mrozowicz

P.S. To lina pęka, nie komandos!

Odpowiedz na kilka pytań, a my znajdziemy dla Ciebie idealny kierunek!

To zajmie Ci tylko chwilę, a Twoje odpowiedzi pomogą nam uszyć ofertę na miarę Twoich potrzeb.

Pytania i odpowiedzi

Czy to Wasz pierwszy rejs?

Zebraliśmy tu odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące rejsu katamaranem.

Jesteśmy w stanie wyczarterować jacht na każdym akwenie świata. Pomożemy też dostosować Ci termin do warunków pogodowych.

Nasze najbardziej popularne kierunki:

Grecja (Zatoka Sarońska, Wyspy Jońskie, Sporady), Chorwacja (część północna, część środkowa i część południowa), Czarnogóra, Włochy (Sardynia, Sycylia i Wyspy Liparyjskie), Malta i Gozo, Hiszpania (Baleary)

Seszele, Tajlandia, Karaiby, Polinezja, Wyspy Kanaryjskie

Więcej na naszym blogu: https://slonnahoryzoncie.com/blog/gdzie-jechac-na-pierwszy-rejs/

W naszej ofercie mamy niezawodne i komfortowe katamarany sprawdzonych przez nas producentów (m.in. Lagoon, Bali Catamarans, Fountaine Pajot, Nautitech-Bavaria).

Każdy z nich posiada:

• olbrzymi kokpit,
  • część rekreacyjną na dziobie. Większe dwukadłubowce, posiadają dodatkowy kokpit tzw. Flying Bridge,
  • kokpit i mesę z kambuzem,
  • kabiny, które są znacznie bardziej przestronne niż na jachcie jednokadłubowym. Zazwyczaj pod pokładem mieszczą się cztery dwuosobowe kabiny oraz dodatkowo dwie jednoosobowe kabiny dziobowe / skipperskie,
  • zazwyczaj każda dwuosobowa kabina posiada własną toaletę, często z oddzielną kabiną prysznicową.
  • kambuz podobnie jak na dużych jachtach jednokadłubowych składa się z kuchenki, piekarnika, zlewu, lodówki i zamrażalnika. Jest na tyle duży, że bez problemu mieści całe wyposażenie kuchenne oraz zapasy żywności na cały rejs.
  • w messie zwykle mieści się dodatkowy stół oraz stanowisko skippera.

Więcej na naszym blogu: https://slonnahoryzoncie.com/blog/katamaran-dlaczego-wybrac-go-rejs-morski/

Wystarczy, że skontaktujesz się z nami, a wspólnie omówimy szczegóły!

Jeśli jesteś zainteresowany rejsem na życzenie skontaktuj się z nami wypełniając ankietę, mailowo lub telefonicznie podając następujące informacje:

• termin rejsu
  • akwen, preferowany port początkowy i końcowy
  • liczbę osób na jachcie (ewentualnie wiek dzieci)
  • wymagania dotyczące jachtu: ilość kabin, wielkość jednostki, rocznik.

W odpowiedzi zaproponujemy kilka jachtów do wyboru. Po podjęciu decyzji i wskazaniu upatrzonej jednostki podpisujemy umowę.

Należy pamiętać, że bardzo popularne modele, od dobrych armatorów, w dobrej cenie rezerwowane są bardzo często z rocznym wyprzedzeniem. Pośpiech jest więc wskazany, jeżeli ma się upatrzony model i akwen oraz określony termin.

Rejsy rodzinne są realizowane w formie rejsów na życzenie

Cena rejsu zawiera:

• katamaran/jacht w terminie trwania rejsu,
  • opiekę polskiego skippera,
  • podstawowe szkolenie żeglarskie i opinię stażową po rejsie,
  • sprzątanie katamaranu po rejsie.

Cena rejsu nie zawiera:

• przelotu,
  • ubezpieczenia (pomagamy w zakupie polisy ubezpieczeniowej),
  • wejściówek na dodatkowe atrakcje,
  • wyżywienia podczas rejsu,
  • opłat portowych,
  • paliwa,
  • transferu pomiędzy lotniskiem a katamaranem.

Wypełnij ankietę lub napisz do nas aby potwierdzić dostępność i otrzymać ofertę!

Nie trzeba posiadać żadnego doświadczenia ani umiejętności żeglarskich. Nasz kapitan objaśni oraz nauczy Państwa wszystkiego co jest niezbędne, aby bezpiecznie i z przyjemnością żeglować.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?
Skontaktuj się z nami, chętnie udzielimy Ci wszystkich informacji lub wejdź na naszego bloga.